10.1. Законодавчі основи агропромислового виробництва в Україні.
Україна обґрунтовано вважається аграрною державою, оскільки родючість українських земель, значна сільськогосподарська складова вітчизняного експорту, кількість громадян, задіяних у сфері агропромислового комплексу тощо свідчать про пріоритетність сільського господарства у нашій державі. Забезпеченість одним із ключових кінцевих результатів діяльності агропромислового комплексу - продуктами харчування є важливою складовою національної безпеки України.
Слід зазначити, що агропромисловий комплекс (далі - АПК) - це сукупність галузей народного господарства, пов'язаних з виробництвом, переробкою та реалізацією сільськогосподарської продукції, які спрямовані на забезпечення населення продуктами харчування.
Підтвердженням того факту, що АПК - комплексне утворення, є перелік складових агропромислових галузей. До них належать:
- землеробство;
- тваринництво;
- харчова і переробна промисловість;
- ветеринарна медицина;
- насінництво та росадництво;
- садівництво, виноробство;
- рибне господарство тощо.
Пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу об'єктивно випливає з виняткової значущості та незамінності вироблюваної продукції сільського господарства у життєдіяльності людини і суспільства. Високий рівень соціально-економічного розвитку села є основною умовою продовольчого та сировинного забезпечення держави, її економічної незалежності.
Агропромисловий комплекс як об'єкт адміністративно-правового регулювання характеризується тим, що державою щодо АПК втілюються в життя такі заходи:
- надання агропромисловим товаровиробникам права вільного вибору форм власності і напрямів трудової та господарської діяльності, повної власності на результати своєї праці;
- регулювання відносин агропромислових товаровиробників і держави за допомоги системи бюджетного фінансування, кредитування, оподаткування, страхування і з широким застосуванням комплексу пільг. Держава здійснює регулювання гуртових цін окремих видів сільськогосподарської продукції, встановлюючи мінімальні та максимальні закупівельні ціни, а також застосовуючи інші заходи, визначені законодавством, із дотриманням правил антимонопольного законодавства та правил добросовісної конкуренції;
- прямий державний протекціонізм у здійсненні зовнішньоекономічних операцій з вітчизняною сільськогосподарською продукцією. Держава зацікавлена у підтримці саме вітчизняного товаровиробника, тому що це пов'язано із зайнятістю громадян, із отриманням заробітної платні (прибутків), із зростанням конкурентоспроможності української продукції на світових ринках;
- застосування товарних інтервенцій і тимчасового адміністративного регулювання цін. Товарні інтервенції здійснюються шляхом продажу (поставки) окремих об'єктів державного цінового регулювання на організованому аграрному ринку на умовах спору або форварду з метою встановлення ціни рівноваги (фіксингу) у розмірі, що не перевищує значення максимальної закупівельної ціни. Тимчасове адміністративне регулювання цін - комплекс адміністративних заходів, спрямованих на упередження чи зупинку спекулятивного або узгодженого встановлення цін продавцями та/або покупцями об'єктів державного цінового регулювання на організованому аграрному ринку, яке не може бути виправлено за стандартними процедурами державних інтервенцій;
- спроби формування належної соціальної інфраструктури села.
Законодавчі основи агропромислового виробництва в Україні викладені в Законі України Про селянське (фермерське) господарство
- Селянське (фермерське) господарство є формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією.
- Членами селянського (фермерського) господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 16-річного віку, та інші родичі, які об'єдналися для роботи в цьому господарстві. Членами селянського (фермерського) господарства не можуть бути особи, в тому числі родичі, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом, угодою).
- Селянське (фермерське) господарство може бути створено однією особою. Головою селянського (фермерського) господарства є його засновник або особа, яка є його правонаступником.
- При створенні одним із членів сім'ї селянського (фермерського) господарства інші члени сім'ї та родичі самостійно приймають рішення про участь в його діяльності.
- Інтереси селянського (фермерського) господарства перед підприємствами, установами та організаціями, окремими громадянами представляє голова господарства.
- На ім'я голови селянського (фермерського) господарства видається відповідно Державний акт на право приватної власності на землю, Державний акт на право постійного користування землею. З ним укладається договір на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди. Складаються також інші документи відповідно до законодавства України.
- Голова селянського (фермерського) господарства може доручати виконувати свої обов'язки і використовувати права голови одному з членів господарства.
Крім селянських (фермерських) господарств, в агробізнесі України ще функціонують колективні сільськогосподарські під приємства (КСП), діяльність яких визначається Законом України “Про колективне сільськогосподарське підприємство”. У цьому законі регламентуються правові, економічні, соціальны й організаційні умови діяльності КСП. Таке підприємство має повну самостійність і однакові права з іншими суб’єктами гос подарювання в агробізнесі.
Як суб’єкт господарювання таке підприємство є добровільним об’єднанням громадян для спільного виробництва сільськогосподарської продукції й товарів і діє на засадах підприємництва та самоуправління.
КСП на добровільних засадах можуть об’єднуватись у спілки (об’єднання), бути засновниками акціонерних товариств.
Основними завданнями КСП є виробництво товарної продукції тваринництва і рослинництва, а також переробка їх та інші види діяльності, спрямовані на задоволення потреб членів підприємства, трудового колективу, всього населення України.
Діяльність підприємства ґрунтується на праві колективної власності, об’єктами якої є земля, інші основні і оборотні засоби виробництва, грошові і майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах.
Члени колективу підприємства володіють правом власності на ту частину майна, яку вони одержують, виходячи з підприємства.
Ця частина складає пайовий фонд майна членів підприємства. До нього входить вартість основних і обігових фондів, створених за рахунок діяльності підприємства, цінні папери, акції, грошові кошти і відповідна частка від участі в діяль¬ності інших підприємств і організацій.
Члену підприємства щорічно нараховується частина прибутку залежно від частки в пайовому фонді. У разі виходу з підприємства громадянин має право на пай натурою, грошима або цінними паперами.
Підприємство як земельний власник і землекористувач має права:
- самостійно господарювати на землі на засадах підприємництва;
- зводити різноманітні будови і споруди;
- передавати окремим працівникам і орендним колективам землю;
- використовувати наявні на земельній ділянці різноманітні корисні копалини, торф, лісові угіддя і водні об’єкти;
- одержувати від нового землевласника, землекористувача, місцевої ради народних депутатів компенсацію за зниження родючості у разі вилучення або добровільної відмови від земельної ділянки;
- передавати або додатково одержувати земельні ділянки в тимчасове користування, у тому числі на умовах оренди.
До обов’язків підприємства належить:
- ефективно використовувати землю,
- підвищувати її родючість,
- застосовувати природоохоронні технології,
- не допускати погіршення екологічного стану,
- здійснювати комплекс заходів з охорони земель,
- вчасно вносити земельний податок або орендну плату за землю,
- не порушувати прав суміжних землекористувачів.
Господарська діяльність підприємства полягає в тому, що:
- воно самостійно визначає напрямки сільськогосподарського виробництва, його структуру та обсяг,
- самостійно розпоряджається виробленою продукцією і доходами,
- підприємство має право кооперуватися з промисловими підприємствами і установами при переробці сільськогосподарської продукції, виготовленні промислових та інших товарів, розширенні сфери соціально-культурного, комунально-побутового обслуговування населення, підготовці й перепідготовці кадрів;
- підприємство має право вступати в договір відносини з будь-якими підприємствами, установами і організаціями, з окремими громадянами і самостійно обирати партнері у тому числі іноземних.
Прийняття Указу Президента України “Про невідкладні з ходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки” від 3 грудня 1999 року започаткувало наступний важливий крок у послідовному здійсненні перетворень на селі.
Тому Україні відбувається трансформація колективних сільськогосподарських підприємств, передача земель у приватну власність. На кінець 1999 року паювання землі проведено майже у всіх КС України. Не розпайованою земля залишилась лише в 113 господарствах, із них 47 відмовились від паювання. Загальна площа розпайованих земель становила 26 млн. га, або 62% від усі сільськогосподарських угідь України